Innsamling.

Innsamling til effektiv bistand kan være det viktigste du gjør i år. Her er en guide til hvordan.

Forskning viser at de beste bistandstiltakene er rundt 10 ganger så effektive som gjennomsnittet innen samme område. En suksessfull innsamling kan fort bli det du gjør i år som har størst positiv påvirkning på verden. Det krever innsats, men er ikke veldig vanskelig.
Denne guiden hjelper deg å opprette og drive suksessfulle innsamlingsaksjoner. Her er tips til hvordan lykkes i å samle inn mest mulig, og svar på det du måtte lure på av praktiske spørsmål.
Innsamlingsaksjonen kan du holde direkte på Gi Effektivt sine nettsider, med oversikt over hvor mye som til en hver tid er samlet inn og mulighet for donasjoner til innsamlingen direkte på siden med Vipps.
Velg en tittel, bilde og beskrivelse som fanger oppmerksomheten, er fengende og personlig og som forklarer hva innsamlingen din går til og hvorfor den er viktig.
Bruk noen kreative, eller gode bilder eller videoer som viser at du er engasjert. Del om innsamlingsaksjonen din på sosiale medier og motiver andre til å dele og interagere med innleggene dine for å få større rekkevidde.
Andre ting å vurdere:
  • Få med deg venner, familie eller kollegaer til å holde innsamlingen sammen med deg. Sammen kan dere nå et større samlet nettverk og det er mer motiverende å organisere.
  • La folk bli personlig investert. Lov at du skal gjøre noe spesielt om folk donerer, som for eksempel å ta et vinterbad hvis innsamlingsmålet blir nådd eller del en video der du spiller en sang for hver 1000 kr som blir samlet inn.
  • Matching. For hver krone som kommer inn, gir du en krone fra din egen lomme. Det beløpet hver av dem gir, speiler du med en tilsvarende donasjon. Det gir følelsen av at andre får dobbelt så mye igjen for donasjonene sine, og du viser at du selv er investert og bidrar.
Man kan få skattefradrag for donasjoner over 500 kr til Gi Effektivt. Det gjelder også for donasjoner gitt gjennom innsamlingsaksjonene så lenge den som gir har registrert personnummeret sitt på Min side.
Du som holder innsamlingen bestemmer hvilke av Gi Effektivt sine anbefalte
organisasjoner pengene skal gå til. Uansett går 100% av det du samler inn til effektiv bistand.

Start din egen innsamlingsaksjon ved å trykke på lenken under og fyll ut skjemaet med relevant informasjon og bilder så setter vi opp en innsamlingsside til deg.

Sjekkliste for en god innsamling.

Et godt navn.

Et personlig eller originalt navn på innsamlingen vil engasjere mer enn et generisk navn folk har sett mange ganger før. Det kan også være lurt å inkludere fornavnet ditt i innsamlingen slik at den ser mer personlig ut når du deler. Under ser du et eksempel på hvordan en lenke til innsamlingen din vil se ut.
Image

En god beskrivelse.

En god tekst på innsamlingssiden som fanger nysgjerrige, informerer dem effektivt om hva dette dreier seg om og motiverer dem til å støtte innsamlingen din. Her trenger du ikke finne opp alt selv. Beskrivelsen bør inneholde disse elementene:
  • En “hook”: en setning som fanger oppmerksomheten. For eksempel: “Hjelp meg med å hjelpe effektivt” eller “Drit i Black Friday. La oss heller gi til de som trenger det”.
  • Hvorfor nettopp du vil samle inn penger og hvorfor du vil at dine venner skal bli med på nettopp din innsamling. Kanskje matcher du donasjoner eller skal gjøre noe sprøtt når du når en viss sum?
  • Kort info om formålet du samler inn penger til. Vi legger også til litt informasjon om organisasjonen du vil støtte på bunnen av innsamlingssiden din.
  • Hvorfor man bør donere gjennom Gi Effektiv. Dette bør ikke primært være for å promotere Gi Effektivt, men for å informere din omgangskrets om at pengene de donerer vil komme til nytte.
  • En avslutning. Det kan være så enkelt som “God jul”.
Det er lurt å holde teksten kort og saklig, men ikke vær redd for å fortelle om hvorfor dette er viktig for deg. Hvis du har mye på hjertet kan du utdype dette i ett eller flere innlegg på innsamlingssiden. Du kan gjøre teksten mer oversiktlig ved å skille din personlige tekst fra den praktiske informasjonen om organisasjonen med skillelinjer eller lignende. Se et eksempel her.

Start med et moderat innsamlingsmål.

Du kan justere innsamlingsmålet når som helst, så et tips er å først sette et mål som er fint å nå, men helt oppnåelig - og så justere opp etterhvert som dere når det. Det gir motivasjon, og noe å feire og dele.  Folk kan bli demotivert om det første målet er for høyt.

For å justere innsamlingsmålet ditt kan du sende oss en mail på donasjon@gieffektivt.no.

Et godt initiativ.

Kan du få med deg partneren, en venn eller en kollega på å dele innsamlingen til sitt nettverk eller til å organisere innsamlingen sammen med deg? Sammen kan dere nå et større samlet nettverk, dere kan dele på å følge opp innsamlingen og det er mer motiverende å organisere.

En personlig agenda.

Gjør det personlig. Ikke fordi det skal handle om deg når du samler inn penger, men for at vennene dine skal bli like engasjert som deg. Vi ser et veldig tydelig mønster hvor de mest engasjerte innsamlerne også klarer å engasjere flest til å gi. Fortell hvorfor du bryr deg om dette. Bruk tekst, bilder eller spille inn en video som du deler med nettverket ditt.

Et godt forsidebilde.

Et godt forsidebilde fungerer som blikkfang, og vil kunne gi din innsamling større gjennomslag. Du kan bruke et av våre standard forsidebilder eller du kan være mer kreativ og lage ditt helt eget. Det siste gir ofte mer synlighet og dermed mer engasjement. Her er noen morsomme eksempler:
Image

Pågående synlighet og engasjement.

Når du har laget en innsamlingsside er tiden kommet for å dele den med nettverket ditt. Del i sosiale medier, send direktemeldinger til folk eller fortell kollegaer om det i lunsjen. Desto mer engasjement du får rundt innsamlingsaksjonen din, desto mer synlighet får den og mer penger går til effektive tiltak for verdens fattige.
Del på sosiale medier.

Del om innsamlingsaksjon din med venner og familie på Facebook, LinkedIn, Instagram og X (tidligere kjent som Twitter) slik at folk får meg seg at du samler inn penger til et god formål. Vær gjerne personlig. Du kan også dele via direktemeldinger og epost.

Oppdater jevnlig underveis.

For at du kan fortsette å samle inn penger over flere uker er det nyttig å komme med oppdateringer for å holde engasjementet oppe. Det minner dem som allerede har sett den på å donere, kan bidra til å engasjere tidligere givere til å donere mer, og kan øke kjennskapen til organisasjonen du samler inn til.

Få andre til å dele videre.

Dette er en enkel måte folk kan bidra på i tillegg til å gi penger. Du kan vurdere å gi incentiver til å like, kommentere og dele innleggene dine. Eksempel: “I tillegg til å donere kan du bidra ved å gjøre innsamlingen min synlig for flere. Jeg donerer derfor X kroner for hver reaksjon innsamlingen får, Y kroner for hver kommentar og Z kroner for hver deling.”

La folk bli personlig investert.

Gi underholdning i bytte mot veldedige bidrag. P3-aksjonen samler inn millioner til veldedige formål hvert eneste år, med den enkle oppskriften at programlederne blir utsatt for ville og ubehagelige ting om de samler inn nok penger. Du trenger ikke barbere av deg håret eller ta piercing i nesa, men kanskje du kan måle deg med Aksel Sterri, Andreas Wahl og Peter Aalen som badet i desember 2021 da de nådde innsamlingsmålene sine?

Ønsk deg en gave.

Si ifra til venner og familie at du ønsker deg donasjoner til innsamlingen i stedet for julegaver. Be dem også om å donere før julaften så det gir momentum tidlig til innsamlingen.

Gjør det til en konkurranse.

For å skape blest kan du oppfordre andre til å lage egne innsamlinger og konkurrere om å samle inn mest. Hvilken avdeling på jobben eller vennegjeng er de beste innsamlerne? Hvilken av familiene som samles i romjula klarer å samle inn mest penger før den tid?

Del saklig og relevant informasjon.

Hvis du ikke vil gjøre noe sprell for innsamlingen din, kan du heller tilby interessant informasjon. Du kan for eksempel dele om organisasjonen du samler inn til, relevante artikler og mediesaker om Gi Effektivt.

Milepæler og matching.

Noe av det som beviselig skaper engasjement blant folk, er å gi dem følelsen av å få noe igjen for det de gir. Det finnes flere måter å gjøre dette på.

Sett milepæler.

Marker noen milepæler på innsamlet beløp, og planlegg en begivenhet for hver av disse milepælene. Begivenhetene bør naturlig nok bli mer spektakulære jo høyere beløp som blir innsamlet. Hvor du plasserer milepælene er opp til deg, enten det er 2 000, 10 000 eller 50 000 kroner.
For eksempel kan du lære deg en ny sang på piano for hver milepæl, eller at du spiser en type chilli som blir sterkere og sterkere for hver milepæl. Hvis du har lovet å klippe av deg alt håret når du når 200 000 kroner, kan du klippe av noen centimeter når du har nådd 50 000, halvparten på 100 000 og barbere av deg alt når du kommer til det høyeste målet. På den måten kan du skape innhold og engasjement underveis, selv om du ikke når det høyeste målet ditt. Dermed kan du sette det høyeste målet veldig høyt.

Følelse av hastverk.

Mange som ser innsamlingen din er positive, men ender opp med å utsette å donere. Å skape en følelse av hastverk til å handle legger rett og slett tidspress for å motivere dem til å gi med en gang. For eksempel: “Hvis vi samler inn 5 000 kr de neste to timene, legger jeg ut en video av meg som synger en julesang”. Etter det kan innsamlingen fortsette i normalt tempo.
Begivenhetene kan være sporadiske, og du må ikke ha en plan for når de skal skje. Du kan ha så mange eller få du vil, og de har vel så god effekt hvis du gjør det som innfall og ikke som planlagt milepæl. Milepæler og en følelse av hastverk kan også kombineres.

Match beløpet.

Du kan også velge å gi en ekstra motivasjon til de som gir gjennom innsamlingsaksjonen din ved å matche hele eller deler av beløpet. Det vil si at for hver krone som er samlet inn, gir du også en krone. Du kan også matche med halvparten av beløpet andre donerer. Eller dobbelt så mye. På den måten gir dine venner, familie og kollegaer muligheten til å påvirke hvor mye penger som går til de som trenger det mest, med mer enn bare sin egen donasjon.
Det er gjort mye forskning rundt hva som motiverer folk til å donere til innsamlingsaksjoner. Løfter om matching har vist å øke folks deltagelse med over 25% og den totale summen samlet inn med over 15%11.ideas42 (2023) "Behavior and Charitable Giving".
Husk å tenke på hva du totalt er villig til å matche og annonser det gjerne på forhånd. Sikt gjerne høyt, men pass på at du faktisk har råd til det.
Rent praktisk vil det å matche si at du på ett eller flere punkter gjennom din innsamling gjennomfører en bankoverføring med den summen du har sett deg ut, og vi vil hjelpe deg å legge dette til på innsamlingen din når det er gjennomført.
Eksempel: Du har et innsamlingsmål på 30 000 kr og du matcher de første 10 000 kr. Når det har kommet inn 10 000 kr i din innsamling vil du også gi 10 000 kr til det samme formålet. Vi vil så legge inn en markering på din innsamlingsside om at matchingmidlene er betalt inn.
Om du ikke har mulighet til å stille med matchingmidler selv kan vi også sette deg i kontakt med andre som vil bidra.

Dette går pengene til.

Du som holder innsamlingsaksjonen bestemmer hvilke av Gi Effektivt sine anbefalte organisasjoner pengene skal gå til. Uansett går 100% av det du samler inn til effektiv bistand.
Les mer om hva vi anbefaler på Topplista.

Ta kontakt.

Vi brenner for effektiv bistand - og hjelper deg gjerne.

donasjon@gieffektivt.no
+47 944 36 657