Cookies
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å kunne tilby en så god brukeropplevelse som mulig.
Julegaver med mening
For prisen av en PlayStation kan en ekstremt fattig familie få doblet sin inntekt i et år. Sannheten er at majoriteten av nordmenn kan gjøre noe heltemodig hvert eneste år, kun ved å gi bort en del av det de tjener eller har. Men det er ikke nok å bare gi – vi må også gi smart.
24.12.2024
Mange av oss har drømt om å gjøre noe heltemodig i løpet av livet - for eksempel å redde et liv. Tenk å en dag få bety så mye for noen andre. For en glede det ville vært! Men akkurat dét virker litt utenkelig, og vanskelig å få til. Det er tross alt sjeldent vi står overfor et menneske i akutt nød. Eller?
Med enkle tastetrykk kan jeg i dag bestille klær og ting fra alle verdens hjørner, og til meg selv eller de som står meg nær. Det er imponerende, men har også sine baksider. Mer meningsfylt, og udelt positivt, er at jeg med like få tastetrykk kan gi en hjelpende hånd til et menneske i nød, selv når han eller hun er tusenvis av kilometer unna.
En helt vanlig nordmann har en årslønn på over seks hundre tusen kroner ifølge SSB ↗, og er med det blant de tre prosent med høyest inntekt i hele verden. Mange tjener også enda mer. Samtidig vet vi at effektive bistandsorganisasjoner – tilgjengelig bare noen tastetrykk unna – kan redde liv for under ti prosent av det. For disse organisasjonene koster det under 50 000 kroner å redde et liv. Og da mener jeg ikke å gi et sultent barn mat så det overlever én ekstra dag, men å sikre at det – heller enn å dø tidlig –får leve et gjennomsnittlig langt og friskt liv.
Sannheten er altså at majoriteten av nordmenn kan gjøre noe heltemodig hvert eneste år, kun ved å gi bort en del av det de tjener eller har. Det et kraftfullt budskap, og et budskap jeg mener hører julen til. Julens budskap om nestekjærlighet og å bry oss om hverandre, de bør gjelde alle mennesker – også for fremmede i nød.
I julens ånd
Vi er vant til å tenke på gaver som fysiske ting vi kan legge under juletreet, og overlevere fysisk. I år forventes hver nordmann å i snitt bruke 25 000 kr på julehandelen ↗, ifølge tall fra Virke. Men verdien av en gave ligger i hva den utretter, ikke hva den er.
Denne julen vil jeg derfor oppfordre til å gi en ekstra gave til de i verden som har minst. En julegave med mening. For prisen av en kaffekanne i Norge kan du bidra til at tjue barn i et fattig land kan sove tryggere om natten, med myggnett som beskytter mot malaria. Eller du kan gi vitamintilskudd til en skoleklasse med barn, for å hindre mangelsykdommer, læringsvansker og iblant død.
En annen meningsfull julegave er å ganske enkelt gi penger til de i verden som har minst. Et slags gavekort, så de selv kan kjøpe seg det de trenger mest. Organisasjonen GiveDirectly ↗ distribuerer pengeoverføringer fra givere til de aller fattigste familiene i land som Kenya, Uganda og Malawi. For prisen av en PlayStation kan en ekstremt fattig familie få doblet sin inntekt i et år. Forskning ↗ viser at pengene brukes klokt, enten det er til bedre mat og ernæring, å bygge hus, starte en liten bedrift eller til skolegang for barna.
Gi effektivt, ikke bare raust
Når vi får gaver vi ikke trenger, så sier vi gjerne: «Det er tanken som teller». Dette er sant for oss som allerede har alt fra før av, men det er ikke sant for dem som lever i nød. For dem betyr resultatet noe; at gaven faktisk er til nytte.
Det er derfor ikke nok å bare gi – vi må også gi smart. Så lenge det er mange i verden som lider, og for lite ressurser til å hjelpe alle, bør vi først gi dit hvor hver krone hjelper mest. Slik kan begrensede gavemidler skape mest mulig glede. Forskning viser nemlig at noen bistandsprogrammer er langt mer kostnadseffektive enn andre. Det betyr at tusen kroner til én organisasjon kan utrette mange ganger mer enn samme beløp til en annen organisasjon, enten det er snakk om å hjelpe mennesker i sult, gi utdanning eller å redde liv.
Enda vanskeligere enn å gjette hva ens søsken har bruk for til jul, er å gjette hvilken bistand som virker best. Det er slettes ikke intuitivt, og vi mangler viktig kunnskap om mottakernes behov og kontekst. Heldigvis finnes det gode råd som kan hjelpe å gi smart. Organisasjoner som Gi Effektivt baserer seg på grundige analyser og og forskning, og anbefaler til enhver tid noen av de mest effektive bistandsorganisasjonene i verden. Sjekk det gjerne ut.
En meningsfull gave
For femten år siden valgte jeg for første gang å gi mine nære en julegave med mening, i stedet for noe materielt. Mange år senere har jeg gitt både og, og de siste ti årene har jeg årlig gitt en fast andel av min inntekt til de i verden som trenger det mest. Først ti prosent, senere tjue prosent ↗. Dette har ikke bare utrettet mye godt – det har også vært fine gaver for meg å gi.
For mange i Norge er det en utfordring å finne gaver de trenger. En bredere forståelse av julens budskap om nestekjærlighet gir en enkel løsning på det. Et myggnett mot malaria eller bedre ernæring for å redde et barns liv, eller penger for å løfte en familie ut av ekstrem fattigdom, det er en gave som overgår alle pakker i glanset papir.
Dette innlegget ble først publisert i Vårt land ↗. Det er skrevet av Eirik Mofoss, styreleder i Gi Effektivt.
Maksimer effekten av det du gir.
Bruk Gi Effektivt.